Thursday, February 25th, 2021

Det är inget fel på BankID (inSwedish)

Med tanke på ett tidigare inlägg vill jag vara tydlig: Det är inget fel på BankID.

Det som är ett problem…
…är att banker inte förstår att de behöver legitimera sig mot sina kunder. På webben finns system för detta, men det saknas helt för telefontjänster. Att få valfritt telefonnummer att visas i kundens telefon är inte någon avancerad övning för bedragare.

BankID är förmodligen en av Sveriges bäst skötta tjänster. Den har hög tillgänglighet och mycket korta svarstider. Dessutom verkar tjänsten ligga långt framme vad gäller skydd mot överbelastningsattacker. Det är min bedömning som extern observatör. Exakt hur de skyddar sig lär vi utomstående inte få reda på.

Finansinspektionen är förmodligen den enda instans som kan få ändring på bankernas uppträdande. Jag har själv klagat som kund i min bank, men kommer inte längre än till första linjen kundsupport och de förstår inte frågan. Från bankens sida är det stonewalling, med andra ord tvärstopp som gäller.

Kommentarer är avstängda på grund av spamfaktorn, men du kan mejla till blog KANELBULLE soderstrom PUNKT se

Comments are closed.